Home Inwestycje Modernizacja dworca PKP Białymstok zbliża się do końca

Modernizacja dworca PKP Białymstok zbliża się do końca

przez Aleksander

Budimex kończy renowację i modernizacje dworca PKP w Białymstoku. Wykonanie prac w budynku dworca jest zaawansowane w 88 procentach.

Obsługa podróżnych w odnowionym obiekcie powinna wrócić w czwartym kwartale tego roku po likwidacji obecnego dworca tymczasowego. Prace przeniosą się w tym czasie na plac przed dworcowy.

Zakres prac obejmował z jednej strony przywrócenie oryginalnego wyglądu zabytkowe dworca z XIX wieku, z drugiej strony jego wzmocnienie i zabezpieczenia na kolejne 100 lat bezpiecznej eksploatacji. Dworzec został wyposażony w nowoczesną instalację BMS (Building Management System) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW. Poprawiona została znacznie izolacja termiczna budynku. Dworzec został wyposażony w nowe instalacje sanitarne i monitoringu. Wyeliminowano także bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania (PRM).

Do prac budowlanych Budimex zaangażował około 100 podwykonawców i dostawców, większość z regionu Podlasia Największym wyzwaniem były prace podziemne, których część wykonano w technologii białej wanny. Bardzo ostrożnie trzeba było również wykonać wyburzenie antresoli o powierzchni około 300 metrów kwadratowych, znajdującej się w głównej hali zabytkowego dworca. Nie mogliśmy użyć ciężkiego sprzętu z uwagi na jego gabaryty oraz obawę o ewentualne uszkodzenia struktur zabytkowych ścian. Prace zostały wykonane małymi etapami, poprzez odcinanie poszczególnych elementów wraz z ich rozdrobnieniem i usunięciem z obiektu. Wymagało to wielkiej precyzji i zachowania szczególnej ostrożności – mówi Piotr Doroszko Kierownik Kontraktu Budimex SA.

Zabytkowy budynek dawnej kolei Petersbursko-Warszawskiej wpisany jest od 1960 roku do rejestru zabytków. Obiekt powstał w 1860 roku i stanowi przykład architektury neobarokowej. Celem przebudowy było stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Prace budowlane na terenie dworca PKP w Białymstoku rozpoczęły się w listopadzie 2018 roku. Zakończenie wszystkich robót włącznie z placem przydworcowym do nastąpi w trzecim kwartale 2020 roku. Powierzchnia dworca głównego wynosi 2965 metrów kwadratowych, natomiast kubatura 23 080 metrów sześciennych.

Budimex był generalnym wykonawcą między innymi modernizacji innego słynnego zabytkowego dworca kolejowego we Wrocławiu i w Przemyślu. Zostały one z sukcesem przebudowane i zmodernizowane przez największego polskiego generalnego wykonawcę budowlanego w latach 2010-2012. W tym roku oferta Budimeksu na przebudowę i modernizację stacji Warszawa Zachodnia została także wybrana za najkorzystniejszą w przetargu PKP PLK. Obecnie Budimex jest w pierwszej trójce największych generalnych wykonawców modernizacji infrastruktury kolejowej w kraju.

Budimex oprócz kontraktów budowlanych przeprowadził w Białymstoku wiele inicjatyw społecznych. Firma w 2019 roku posadziła ponad 200 drzew w mieście. Sfinansowała także budowę Leśnej Szkoły Podstawowej Puszczyk w Osowiczach. Zbudowała także – Strefę Rodzica w Uniwersyteckim Dziecięciu Szpitalu Klinicznym imienia Ludwika Zamenhofa.

Powiązane artykuły